Rok 2020 - KČT Jablonné nad Orlicí

Rok 2020

Foto + komentáře

Výlety Kaplan Karel

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

02. 10. 2020 Mistrovice

Na kratší procházku do okolí našeho města jsme zvolili páteční odpoledne. Z Jablonného jsme šli po silnici k Mistrovicím a vystoupali jsme nad lomy k pomníčku u dvou lip. Po krátké zastávce jsme pokračovali k dřevěné ruce lyžaře, vyřezané panem Balášem z Mistrovic. Přes Vedralovice a Malův kopec jsme došli zpět do Jablonného, kde jsme naši vycházku zakončili v restauraci na Mýtnici.
  Po týdenním pršení na nás chvílemi vykouklo i sluníčko, takže počasí bylo poměrně teplé i trochu větrné. Zkrátka podzimní.
  Turistů se zúčastnilo 25 a ušli jsme 6 km.

Vycházku vedla a zapsala Marta Fendrichová

19. 09. 2020 K rozhledně na Štvanici

V sobotu 19. 9. jsme vyjeli vlakem do Chrastic. Jelikož si dopravce Leo Expres dělá co chce, tak jsme ráno vyjeli ve dvou skupinách, po jedné hodině za sebou. První skupina seděla v čekárně v Králíkách a čekala až Leo Expres pojede zpět do Dolní Lipky, kde jsme se setkali s druhou skupinou a společně jsme pokračovali do Chrastic. Ze zastávky jsme prošli malou málo navštěvovanou vesnici Chrastice. Na konci vesnice jsme přešli na červenou turistickou značku, která vedla údolím Prudkého potoka. U hájovny v Bystřinách byla krátká přestávka na svačinu a lehký odpočinek. Nad Bystřinami jsme zahnuli na modrou turistickou značku, která vedla po vrstevnicové cestě až do Hynčic. V penzionu Králičák jsme si dali něco k pití a z terasy jsme měli krásné výhledy do okolí. Výhledy byli i cestou k rozhledně i z rozhledny a Štvanici, kterou nazývají Stříbrnou Twiggi. Z rozhledny jsme se vydali po zelené turistické značce, přes málo známý Štěpánov až do Starého Města pod Sněžníkem. Domů jsme jeli cyklobusem.

Bylo krásné letní počasí, ale ráno byl již přízemní mráz.

16 turistů ušlo 16 km.
Akci vedl Černohous Olda

12. 09. 2020 Okolo Zábřeha

Vzhledem k opětnému rozšíření coronaviru jsem zvolila kratší cestu vlakem a využila tak pěkného spojení Jablonné n.O. - Hanušovice a Hanušovice Zábřeh, které nám Leo - expres o víkendech umožňuje.
To jsme ale netušili, jak dobrodružnou výpravu podnikneme a to nejen různými vlaky, ale i autobusy. Bylo by to na námět pro kocourkovsky úsměvný fejeton.
Cesta okolo Zábřeha byla příjemná, jak máme v  „ naší“ písničce. Šli jsme chvíli loukou, pak zas lesem, nebojíce se ani bláta.
V obci Nemile jsme se zastavili na zajímavé prohlídce renesanční tvrze, která je kulturní památkou. První zmíňky o ni jsou z roku 1374.
Po občerstvení v Zábřehu nás opět čekala, nyní ještě dobrodružnější cesta domů, ale dojeli jsme!
  Na výletě bylo 16 turistů a počasí jsme měli krásné, slunečné.

Výlet vedla a zapsala Marta Fendrichová

05. 09. 2020 Vyhlídkové vrcholy 2020 - pohádková cesta

05. 09. 2020 Vyhlídkové vrcholy

5. září 2020 uspořádal odbor Klubu českých turistů v Jablonném nad Orlicí 44. ročník turistického pochodu Vyhlídkové vrcholy. Start a cíl byly opět u radnice. Odbor kultury MěÚ. pořádal souběžně na náměstí také
již tradiční Medový jarmark, který naši i cizí turisté mohli navštívit. Účastníkům přálo pěkné počasí, pochodu se zúčastnilo celkem 478 turistů. Celková účast byla za poslední desítky let nejvyšší.
  Pohádkové cesty se účastnilo 212 rodičů s dětmi / dětí 115 /. Na dalších trasách pochodovalo:  10 km--- 98 turistů, 16 km --- 55, 18 km --- 29,  29 km---5, cyklo ---35, hvězdicová jízda ---1.
  Na  11 stanovištích Pohádkové cesty působilo 22  převážně dobrovolníků.
  Celkovou organizaci pochodu / start , cíl a trasy/ zajišťovalo 21 členů odboru KČT.
  V cíli bylo provedeno slosování všech účastníků a byly předány věcné ceny.

Velmi potěšující byla návštěva předsedy Oblastního výboru KČT Pardubického kraje Vlastimila Škváry, který přijel pozdravit naše turisty. Z vedení Města Jablonné nad Orlicí přišli mezi turisty starosta Miroslav Wágner a místostarostka Martina Balážová.
  Za náš odbor děkujeme Městu Jablonné nad Orlicí za finanční podporu akce, odboru kultury MěÚ. Za spolupráci a taktéž Sboru dobrovolných hasičů za zapůjčení nezbytného vybavení.
  Zároveň děkujeme všem firmám a podnikajícím fyz. osobám za poskytnuté věcné ceny.
  Závěrem patří naše poděkování  všem turistům, kteří se zúčastnili 44. ročníku  pochodu a našim členům odboru, kteří zajišťovali organizačně celý průběh akce.

Foto zajišťovali: Schnaubertová Iva a Riznič Lukáš
  Zapsal: Krátký Jaroslav

22. 08. 2020 zájezd Sobotka – hrad Kost

Tuto sobotu jsme podnikli 1. a díky koronaviru i poslední zájezd v letošním roce.
  Autobusem jsme odjeli ráno v 6.00 hod. do Sobotky, odkud jsme po krátké pauze pokračovali na hrad Kost. Cesta vedla krásným údolím Plakánek. Na úplném začátku údolí jsme míjeli Střehomský mlýn, kde se natáčela pohádka S čerty nejsou žerty.
  Pak jsme podél chalupy herce Josefa Dvořáka, rybníků, studánky Fráni Šrámka a pískovcových skal, kde se natáčel film Jak vytrhnout velrybě stoličku, došli na hrad Kost. Po obědě jsme se rozdělili na 2 skupiny. Jedna šla do Libošovic po žluté značce a jela vlakem do Sobotky. Ostatní odcházeli do Sobotky delší trasou také přes Libošovice, ale po červené a dál okolo loveckého zámečku Humprecht. Někteří z nás byli na prohlídce hradu Kost, někteří zámečku Humprecht.
  Počasí se vydařilo. Bylo pod mrakem, chvíli trochu dusno, ale déšť nás minul.
  Domů jsme přijeli v předpokládaném čase.
  Účast byla 48 turistů.

Zájezd vedla a zapsala Marta Fendrichová

08. 08. 2020 Králický Sněžník

Za parného letního dne, 8. Srpna jsem pořádal již 3. výšlap na Králický Sněžník. Sešlo se 14 odvážných turistů. Po příjezdu do Starého Města nás mile překvapil autous jedoucí až pod kopec do Stříbrnic, ale i přes to jsme nachodili 20 km.
  Zpáteční cestu jsme ukončili na Dolní Moravě. Výšlap se vydařil a užili jsme si ho.

Všem zúčastněným děkuji. A příště někdy ahoj.

Karel

25. 07. 2020 Velká Deštná

V sobotu 25. 07. 2020 jsme cyklobusem vyjeli na Velkou Deštnou. Z parkoviště na Šerlichšském sedle jsme se vydali na Velkou Deštnou, kde na jejím vrcholu ve výšce 1115 m n. m. stojí od října loňského roku nová rozhledna s vyhlídkovou plošinou ve výšce 17,34 m. Po krásných výhledech z rozhledny a krátkém odpočinku na občerstvení, jsme se pokračovali do Orlického Záhoří. Po občerstvení ve zdejší restauraci, nám zbyl i čas na prohlídku kostela Sv. Jana Křtitele i s jeho vyhlídkou z kostelní věže. Po té jsme cyklobusem odjeli domů.
Bylo krásné letní počasí.
24 turistů ušlo 12,5 km.

Akci vedl Černohous Olda

11. 07. 2020 Rybitví - Lázně Bohdaneč

22 našich turistů se sešlo na nádraží ČD v Jablonném nad Orlicí. Jak nám převážně přálo počasí na našich výletech, tak nyní bylo vše jinak. Přes území republiky přecházela mohutná fronta s deštěm. Pršelo v noci,  pršelo i celé dopoledne. Referendem rozhodli naši turisté, že na výlet odjedeme. Vlakem do Pardubic a trolejbusem jsme dojeli do Rybitví. Navštívili jsme památník bratranců Veverkových – vynálezců ruchadla a zastavili jsme se u rodného domku jednoho z bratranců - Václava. Přešli jsme obcí Rybitví a po cestě pro pěší jsme dorazili na okraj města Lázní Bohdaneč - část Lužec. V této městské části jsme shlédli tři stavby, které vyprojektoval arch. Josef Gočár. Byl to vodojem, ubytovací vojenský objekt a obytná vila. Přešli jsme lázeňským parkem ke Kutnerově kapličce a dále před lázeňský dům Gočár, který je největší stavbou arch. Gočára v Bohdanči, tentokrát v kubistickém stylu. V restauraci Pod radnicí jsme poobědvali a doplnili tekutiny. Přestalo pršet a tak na zbývající odpolední program bylo již příjemně. Zašli jsme k Bohdanečskému rybníku, vystoupili jsme na Musílkovu pozorovatelnu ptactva. Při zpáteční cestě byl ještě čas na návštěvu farmy kde pěstují muflony, jeleny a daňky.
  Trolejbusem z konečné jsme se vrátili do Pardubic a vlakem do Jablonného n. Orl. po 16 hod.
  Celkem jsme na výletě ušli cca 9 km.

Foto: Marta Fendrichová
  Výlet vedl a zapsal: Jaroslav Krátký

27. 06. 2020  MLADĚJOV  NA  MORAVĚ

V brzkých ranních hodinách jsme odjeli vlakem do Mladějova, kde nás nejdříve čekala prohlídka technického muzea. Poté  jsme se vydali přes Mladějovské hradisko (591 m.n.m.), Helvíkov a kolem větrných elektráren do Anenské Sudánky. Tam nás v hospůdce U lípy překvapili výborným a levným jídlem. Po občerstvení a odpočinku jsme po zelené značce došli podél rybníku Hvězda do Třebovic. Cesta byla rozmanitá s krásnými výhledy na Orlické hory i Třebovské vrchy.
  Domů jsme dojeli po 16. hodině.
  Po velmi deštivém a bouřkovém pátku nás čekalo slunečné a teplé počasí.
  Na pochodu nás bylo 17 a ušli jsme 13 km.

Výlet vedla a zapsala  Marta Fendrichová

19. 06. 2020 Mistrovice

I přesto, že se sešlo 9 vytrvalých turistů, výlet byl odvolán. Vytrvalý a hustý déšť by nám tuto vybranou trasu znepříjemnil.

Náhradní termín bude včas oznámen.

Zapsala: Marta Fendrichová

14. 06. 2020 Kunvald – Rokytnice

Na nedělní výlet z Kunvaldu do Rokytnice jsme využili na dopravu oběma směry cyklobus. Navzdory předpovědi meteorologů na možnost silných bouřek na výlet přišlo 30 turistů. Bouřky se nám vyhnuly, naopak po sobotním vedru bylo příjemné větrné počasí. Z Kunvaldu jsme šli kousek po modré a pak neznačenými cestami přes Kunačice, Skalku a Záhory zase na modrou a do Rokytnice. Čas do odjezdu jsme vyplnili obědem, někdo návštěvou židovského hřbitova, muzea Sýpka nebo parku za zámkem.
  Ušli jsme 11 km.

Foto M. Fendrichová
  Výlet vedla Z. Kosková

30. 05. 2020 Verměřovice, Farský les, Kalhoty, Tisce, Bystřec, Jablonné nad Orlicí

V sobotu 30. května 2020 se uskutečnila již třetí turistická akce v týdenním intervalu po pandemii koronavirem.
  30 našich turistů se vydalo vlakem do Verměřovic. Přes dolní část obce vedla další naše cesta severových. směrem přes Farský les, Kalhoty, do údolí Tiseckého potoka /Čertovy kameny/ a tzv. drážní cestou do Bystřece. Zastavení v pohostinství u Špičáků patří vždy k dobrým zážitkům. V této době po uvolnění restriktivních opatření bylo posezení zvláště příjemné. Další čtyři naše členky se připojili v Bystřeci a společně jsme se vrátili do našeho města.
  Výlet se vydařil, počasí pro turistiku bylo ideální, polojasno, cca 15 st.
  V blízkosti našich domovů mnozí z nás poznali další krásná zákoutí okolní přírody. Cesta byla asi 13 km dlouhá.

Výlet vedli: Krátký Jaroslav a Schnaubertová Iva
  Foto: Fendrichová Marta a další účastníci
  Zapsal: Krátký Jaroslav

23. 05. 2020 Dolní Orlice – Suchý vrch – Jablonné nad Orlicí

V sobotu 23. 5. za pršlavého a mlhavého počasí jsme vyrazili z vlakové zastávky přes Dolní Orlici, lesní cestou jsme došli do Horních Boříkovic a dále jsme pokračovali přes louku do lesa, kde jsme se napojili na modrou turistickou značku, která nás zavedla na rozcestí Hvězda. Poté jsme po červené značce vystoupili na vrchol Suchého vrchu, který je ve výšce 995 m n. m. a sešli jsme na Kramářovu chatu, kde jsme se občerstvili a po odpočinku jsme vyrazili po zelené značce do Jablonného nad Orlicí. Dopoledne za deště a mlhy nebyly žádné výhledy, odpoledne se počasí malinko vylepšilo.

Na trasu se vydalo 12 turistů, kterým nevadilo, že cestou zmoknou a ušlo 15,5 km.

Akci vedla Hela Černohousová

Foto Černohous Oldřich, Matyáš Mirko

17. 05. 2020  Jamenské lavičky

V neděli 17. 5. jsme hned využili  uvolnění proticoronavirových opatření a vyrazili jsme na odpolední vycházku okolo Jamného. Náš cíl byl obejít všech 13 laviček, které jsou na místech s krásnými výhledy na Jamné a dále do kraje. Počasí bylo nádherně jarní, dokonce jsme se i opálili. I tu žízeň jsme zahnali na již otevřené zahrádce restaurace U Tisu.

Zúčastnilo se 22 turistů, někteří ušli méně a ostatní asi 12 km.

Foto M.Fendrichová    Výlet vedla Z.Kosková

29. 02. 2020 Miedzylesie - Adam

Poslední únorovou sobotu jsme podnikli průměrný výlet z Mezilesí směrem na chatu Adam do Mladkova. Námaha dala 13km s patnácti turistama.

Zapsal a za účast děkuje Karel, foto pořizovala Marta.

15. 02. 2020 Lyže - Praděd

Pětice vybraných turistů na lyžích pokořila v Jeseníkách z Červenohorského sedla přes Švýcárnu nejstarší chatu z roku 1887 a pokračovala směrem na nejvyšší kopec Prděd (1491 m. n. m.). Provázelo nás pravé zimní počasí, sluníčko a azurové nebe. Byl to vydařený lyžařský výlet pro všechny. Trasa měřila cca 13 km.

Ahoj Karel

01. 02. 2020 Těchonín - Bouda

čtrnáct turistů absolvovalo druhý výšlap v tomto roce, který začínal na zastávce Těchonín směrem na tvrz Bouda. Místo zimní idilky ve sněhu se počasí proměnilo v jarní sychravé dopoledne. Když jsme došli na Boudu, opekli jsme si klobásky a asi po hodině odpočinku jsme se rozdělili na dvě party, jedna šla do Jablonného a druhá zpět na zastávku Těchonín.

Ušlápli jsme 19km a 13km.

Všem velká chvála. Karel

18. 01. 2020 Těchonín – Jamné n. O.

Náš první výšlap v roce 2020 již tradičně směřoval do Jamného, do milé hospůdky u Moravců.
  22 turistů si prošlo delší trasu a to z Těchonína do Jamného přes Kobylí důl v délce 7 km. Byl to 1. den v tomto roce, kdy se nám ukázala paní zima, která postupně pokrývala pole a louky sněhovou přikrývkou. Tak jsme jako sněhuláci došli do hospůdky. Ostatní turisté zvolili kratší trasy. Přímo z Jablonného n. O., nebo ze zastávky Jamné n. O.
  Celkově se sešlo 52 turistů a 1 dítě.
  V příjemném prostředí u krbových kamen jsme popili, pojedli a dobře se bavili. Když pan Moravec vzal do ruky opět svou harmoniku, došlo i na taneček.
  Cestu domů volil každý dle svého, poslední odcházeli po 19. hodině.
  Celková trasa s přičtenými km z Jamného do Jablonného pro 22 turistů měřila 9,5 km, pro ostatní cca 5 km.